Stadslicht = dimlicht, APK afkeur?

  • Berend

    Hoi,

    Mijn Colt uit 1992 moet voor de keuring. Nu ben ik erachter gekomen dat mijn stadslicht en dimlicht hetzelfde zijn. Dus als ik de knop op stadslicht draai is dat altijd dimlicht. Is dit een afkeur?

    Alvast bedankt.

    Mvg,

    Berend

  • Johan

    Berend;

    Bedoel je dat er maar een lamp brand in de koplamp?

    Gr. J.

  • vinanda

    als je goed door het glas kijkt,zie je een klein lampje in je koplamp zitten.

    dit moet branden als je hem op stadslicht zet,als daarbij ook je dimlicht gaat branden is geen probleem,maar die kleine lampjes moeten het wel doen.

    succes ger

  • Berend

    Beste Vinanda en Johan,

    Bedankt voor jullie snelle reactie's :-)

    Klopt als ik dus de knop alleen op stadslicht draai, branden die kleine lampjes (voor stadslicht) én die grote lampen (voor het dimlicht en grootlicht). Het grootlicht werkt gelukkig naar behoren wanneer ik dat wil.

    Als jullie zeker weten dat het geen afkeur is, maken jullie me heel erg blij…

  • vinanda

    nee,is geen probleen zo

    gr ger

  • Johan

    Berend;

    Je moet ze helaas afzonderlijk kunnen controleren.

    Niet in combinatie.

    Artikel 5.2.53

    Visuele controle, waarbij de desbetreffende verlichting wordt ingeschakeld.

    © RDW (opgemaakt door I. Pantic)

    Werken de stadslichten alleen in combinatie met het dimlicht, is het een afkeur.

    Gr. J.

  • Leo

    Berend,

    Je moet ze inderdaad afzonderlijk kunnen controleren.

    dus helaas een afkeurpunt.

    suc6

  • Berend

    Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Er mist een relais in de zekeringkast onder de motorkap. Er is een kabeltje verbonden met een zekering van 10A, deze is weer verbonden met één van de polen op de plaats waar de vier-polige relais behoort te zitten.

    Als ik het kabeltje loshaal dan branden de stadslichten niet meer. Het grootlicht en dimlicht werken en het dimlicht brandt ook nog steeds in de stadslicht stand.

    Wat ik ook niet snap is dat op het deksel van de zekeringkast de tekst ‘Tail Licht’ staat, de plek waar het relais ontbreekt.

    :-?

  • Jaap

    Als de dimlichten worden ingeschakeld worden de stadslichten ook ingeschakeld, dus de desbetreffende verlichting is dan ingeschakeld. m.i. dus goedkeur.

  • Leo

    Jaap,

    Hoe ga je het nu doen als je bij een steekproef gevraagt wordt alleen het stadslicht aan te zetten?

    Gaat niet goed denk ik.