mistlampen?? voorzijde bij steekproef!

  • leo

    En nog maar een,

    Naast de org. mistlampen heeft deze auto ook nog een bullbar met twee lampen naast elkaar en in het midden van de bar

    (tegen elkaar aan) gemonteerd!

    Mistlampen en de andere (mist?)lampen zijn met een eigen schakelaar en met contr.lamp uitgevoerd.

    En zijn door de keurmeester aangezet!

    probleem bij de apk?

    Net als in de laatste vraag gaat het om een gevalletje steekproef.

    gr.B)-leo

  • Johan

    Leo;

    Je maakt het mij wel moeilijk maar ik probeer het.

    Als de onderlinge afstand tussen twee lichtdoorlatende oppervlakten niet meer dan een derde van de totale oppervlakte is mag je het als een licht beschouwen.

    Artikel 5.2.57 toegestane lichten en retroreflectoren

    1. Personenauto’s mogen zijn voorzien van:

    b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

    Het zou dus een groot licht kunnen zijn en 2 + 1 is niet meer dan 4.

    Zelfs al zou de onderlinge afstand meer zijn dan is 2 + 2 = 4 en ook geen punt.

    Verstralers worden niet genoemd, het zou dus ook een verstraler kunnen zijn. e.v.t. naar rechts gericht, laat ze dan maar uit bij de controle.

    Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers, mogen personenauto’s niet zijn

    voorzien van:

    a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan,

    Door bovenstaande artikel zou een verstraler niet mogen.

    Ik zou het op 3 grote lichten houden.

    Gr. J.

  • leo

    Het is eigenlijk heel simpel, als een mistlamp origineel van fabriek af is en door de importeur als mistlamp is omschreven is het ook voor de Rdw een mistlamp (echt waar )

    als je nu alle andere lampen met een schakelaar omschrijft als werklampen ben je klaar.

    Groeten tisechtwaarleo

  • Johan

    Leo;

    Vanaf fabriek of importeur heb ik nog nooit verstralers omschreven gezien, ook mijn lampen helder glas geen profiel een bundel licht vooruit, worden in het boekje omschreven met mistlampen.

    Heb ik altijd geleerd dat mistlampen onder de mist door schenen met als beeld duidelijk naar beneden gericht een breed vlakke lichtbundel z.g. breedstralers.

    Het mooie is dat de voertuigwetgeving helemaal geen mistlampen kent (omschrijft) voor de wet een onbekende lamp.

    Gaat de RDW dagrijlichten ook onder de noemer werklichten plaatsen, deze horen n.l. uit te gaan bij het aanzetten van de verlichting, (NVR). Zie BMW, Audi, etc. etc. alles blijft van fabriek uit meebranden zes of acht lampen aan de voorkant (dagrijlicht, stadslicht, dimlicht en grootlicht)

    Zo leer je nog eens wat van de RDW.

    Gr. J.

  • nico

    Ik heb een renault megane classic standaard voorzien van mistlampen voor .

    Deze zijn eruit gegaan en stuk.

    Nu wil ik vragen of dit verplicht is dat ze aanwezig zijn in de goed conditie om apk goedgekeurd te kunnen worden?

  • Mobiele APK Service Rotterdam

    Nico,

    Je mistlampen aan de voorkant zijn niet verplicht, maar er mogen er geen losse of scherpe delen (restanten ) aanwezig zijn.

    Alleen de restanten van het glas verwijderen en de stekkers los nemen is soms al genoeg.

    groeten Leo en succes.