handremkabel

• Kees

Misschien heel erg dat ik dit moet vragen. Maar ik heb geleerd dat er geen domme vragen bestaan. :D

Ik had van de week een auto voor de keuring. Waarvan de handremkabels waren ingesleten. Deze liepen aan op de bevestiging van de schokbrekers.

Deze waren L+R zo ver ingesleten dat de binnen mantel was beschadigd.

Werking was gewoon goed. Voldoende vertraging.

Nou had ik een discussie met mijn collega's of dit afkeur was. En ik wist eigenlijk wel zeker van wel. Toen vroegen ze mij het op te zoeken in het boek. En ik kon het niet meer vinden.

Dus mijn vraag: weten jullie het. En zo ja waar staat het in het boek?

• Leo

bij 5.2.31 c.Personenauto's moeten zijn voorzien van een reminrichting waarvan de onderdelen: (dus ook de handremkabel)

niet zijn beschadigd, gescheurd of gebroken;

Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

© RDW (opgemaakt door I. Pantic)

gr.Leo

• Kees

dus gewoon afkeuren, zoals ik ook evengoed heb gedaan.

alleen er stond mij iets van bij dat er echt letterlijk in stond dat de buitenmantel beschadigd mocht zijn, en de binnenmantel niet.

• Johan

Volgens keuringseis 5.2.31 lid c mogen onderdelen van de reminrichting niet zijn beschadigd, gescheurd of gebroken. Als de buitenkabel van de handrem nodig is voor het laten functioneren van de parkeerrembediening, dan is het een ‘onderdeel’ van de reminrichting en mag er dus geen sprake zijn van beschadiging, scheuren of breuken. Beschadigingen in de isolatie zijn daarbij geen probleem; maar er moet worden afgekeurd als er sprake is van breuken of scheuren in de metalen spiraalvormige mantel.

Als de buitenkabel niet noodzakelijk is voor het correct laten functioneren van de handrem mogen beschadigingen in zo’n kabel niet worden afgekeurd. Immers in die situatie kan de buitenkabel volledig worden verwijderd terwijl de bediening van de parkeerrem intact blijft.

Gr. J.

• Leo

Johan,

En waar vinden we het laatste gedeelte van je antwoordt terug in het boek?

Zolang er een beschadigde kabel aanwezig is, is deze een onderdeel van de reminrichting toch?

Er zijn zat buitenkabels die nog goed functioneren terwijl ze toch gebroken zijn.?

Ik heb dus zo mijn twijfels bij het tweede gedeelte van je antwoordt?

Een kabel mag beschadigd zijn (knik/plat) mits het functioneren niet wordt beïnvloed scheuren en breuken zijn niet toegestaan.

klaar toch.

gr.L.

• Johan

Dit is een vraag bij de bevoegdheidsverlenging en wordt met deze uitleg beoordeeld weet je gelijk waardoor je een puntje minder had.

Gr, J.

• Leo

Johan,

Dus dat was dat ene min puntje?

Even zonder gein, er zijn wel meer beoordelingen van vragen bij de heroriëntatie waarvan we de uitleg niet krijgen of terugvinden in het boek, en dat was bij de her.. vroeger wel beter .

Dan kon je om uitleg vragen en die kreeg je dan ook, nu mag je, je geld storten en het papiertje weer ophalen en vooral niet om uitleg vragen!!!! wat, waar? en waarom is het fuot(fout)

Mijn uitleg over de handremkabel blijkt het bij de RDW ook goed te doen.

We blijven scherp.

gr.Leo

• Johan

Leo:

Er verdwijnen steeds meer vakmensen bij bedrijven en de verse vaklui moeten het wagenwiel nog uitvinden.

Gr. J.

• Loef

ben het helemaal met je eens

• Maikel

afkeur.

blz 25 h2 parkeerrem