apk vragen alleen nog nieuwe vragen.

  • Rien Tholenaar

    Beste autoliefhebbers, hobbyisten en techneuten,

    Als jullie met vragen over de APK zitten nodig ik jullie uit om ze aan mij te stellen.

    Ik behandel in het weekblad AutoWeek iedere week een vraag die door de bezoekers van de website of door de lezers van ons blad is gesteld.

    Vragen kun je mailen naar autoweek@autoweek.nl, zet bij je bericht dat het gaat om een vraag voor de rubriek AaPeeKaatje t.a.v. Rien Tholenaar. Zorg er ook voor dat er een naam, adres of telefoonnummer (waar je overdag te bereiken bent) bijstaat.

    Je kunt je vragen aan mij sinds kort ook via www.autoweek.nl stellen. Onder de knop ‘Magazine’ vind je de optie ‘uw APK vraag stellen’. Binnenkort (januari 2005)komt er een archief met alle reeds door mij behandelde APK vragen op de AutoWeek-site.

    Veel auto- en sleutelplezier.

    Rien Tholenaar (AutoWeek)

  • Con

    Hallo Rien.

    Ik heb een vraag. Hoe zit het met het controleren van de plaats van het chassisnummer in de auto ten opzichte van het kentekenbewijs.

    Volgens de ingeweiden maakt het niet meer uit waar het chassisnr zich bevindt in de auto. Of dit nu overeenkomt met het kentekenbewijs maakt niet meer uit. Als de keurmeester het chassisnr. maar vind en kan aantonen b.v. bij een steekproef.

    V.w.b. de plaats van het ch.nr op het kentekenbewijs moet dit wel overeenstemmen met het scherm “raadplegen voertuiggegevens”.

    Wat is jouw mening hierover ?

    Groetjes, Con.

  • keurmeester

    Er wordt voldaan aan de eis dat de plaats van het identificatienummer in het voertuig overeenkomt met kentekenbewijs deel 1 als aan de hand van de beschrijving op het kentekenbewijs de plaats van het identificatienummer in het voertuig wordt gevonden.

    Een eventuele afstandsmaat wordt daarbij buiten beschouwing gelaten.

    Dit betekend onder meer dat de aanduiding links / rechts niet meer van belang is als het vermelde identificatienummer maar wordt gevonden.

    Een aanduiding qua ruimte, bijvoorbeeld in de kofferbak of onder motorkap, moet wel overeenstemmen tussen kentekenbewijs en voertuig.

  • Azarkan

    Wie Of Wie kan mij De info kunnen geven over de apk opleidingen ik heb pas een garage bedrijf wil de apk bij doen wat heb men ervoor nodig om apk meester te worden

    Groetjes Azarka

  • Rien Tholenaar

    U moet zich tot de Innovam richten. Deze organisatie verzorgt de scholing, examens, en (verplichte) tweejaarlijkse heroriëntaties voor APK 1 en 2.

    Succes met uw bedrijf.

    Vriendelijke groet,

    Rien Tholenaar (AutoWeek)

    Ps.stuur uw (technische en APK) vragen naar autoweek@autoweek.nl onder vermelding van; Vraag t.a.v. Rien Tholenaar

  • keurmeester

    Voor de apk2 keurmeesters is er nu ook een oefen CD-rom te bestellen op www.apktoets.nl, werkt goed

  • jeroen baudoin

    goeiemiddag,

    ik heb een vraag! ik heb een volkswagen corrado uit 89. Daarvan zijn de hangrepen van buiten en het slot verwijderd!

    en dicht geplamuurt.. ze gaan nu met een afstandbediening open.. is dit nu afkeur met de nieuwe regels?

    met vriendelijk groet, jeroen

  • Johan n.t.v.

    Jeroen;

    Dit lijkt mijn een duidelijke omschrijving in de eisen van de APK.

    Artikel 5.2.41 deuren, motorkap en kofferdeksel.

    De deuren van personenauto’s moeten goed sluiten. De deuren die direkt toegang geven tot de personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.

    Het voertuig kan niet worden goedgekeurd.

    Gr. Johan.

  • Ernstig

    Hallo Jeroen, deze eis is er al sinds het begi van de APKkeuring de auto is lijkt mij al eens eerder erop afgekeurd????

    Hoor van je Ernst

  • leo ok

    als je het raam open laat staan kan je hem toch gewoon open maken zij het dan door het raam toch ?

    Als je hier tegen in beroep gaat verliest de Rdw het zomaar !

    Gr leo