Roetmeting

  • menno

    Hallo,

    Mijn BMW 525TDS E39 is vandaag APK afgekeurd vanwege te hoge roetuitstoot. Ik heb de keuring bij een willekeurig APK station laten doen, waar ze mij vertelden dat ik waarschijnlijk met een te laag toerental rij.

    Ik rij inderaad rustig en kom nauwelijks boven de 2.700 teren uit. Ik kreeg van hen het advies om een reiniger in de tank te doen en een week lekker veel toeren te maken. Dan kan ik terug komen en zal de uitstoot volgens hen binnen de norm blijven.

    Mijn vraag is, weet iemand die norm? Volgens het printje dat ik meegekregen heb staat dat de max K-waarde 3.00 mag zijn. Die van mij had vandaag een gemiddelde van 4.14 over 3 metingen. Kan iemand mij misschien vertellen of ik er goed aan doe om het adves van het APK station op te volgen? Ik heb een automatische bak en ben bang dat er iets kapot gaat als ik fel optrek en op de snelweg in de 4e versnelling blijf rijden.

    Alvast bedankt voor de reactie.

    Gr. Menno

  • michiel

    Inderdaad Menno. Geef maar flink gas, je hoeft heus niet de beest uit te hangen, maar even pittig optrekken en vervolgens goed in de toeren blijven hangen werkt voortreffelijk (vergeet niet eerst je olie flink warm te rijden). Ik rijdt een 2,4 6-cylinder Volvo 240 GL Diesel station. Mijn truc voor de APK: tank ongeveer 50 liter, gooi er iets minder dan een liter Euro 95 bij, vergeet niet de motorcleaner toe te voegen en rijd zo'n 100 km op de snelweg alvorens je de wagen aflevert voor een roetmeting.

    Wedden dat het lukt?!

    Succes!

  • Ernst

    Stel deze vraag nog eens op www.apkkeurmeesters.nl

  • klaas

    Het grootste probleem met die BMW is dat er een overvloed aan vermogen is, m.a.w. de motor komt niet op de bedrijfstemperatuur. De motor zal langere tijd moeten WERKEN met een koelvloeistof temp. van min 90 graden. Door deze juiste bedrijfstemp verloopt de verbranding beter en zal de motor schoon worden van binnen. (verbrandings ruimte, in en uitlaat kleppen) Fel optrekken zal wel iets doen, beter is een uurtje Duitse snelweg, of een zware aanhanger. Meng geen benzine met de diesel, het wordt te schraal. De smering van de inspuitpomp en verstuivernaalden kan in het gedrang komen.