Waarom geen APK op zaterdag?

  • meer.vrijheid

    Waarom geen APK op zaterdag?

    Alle Nederlandse automobilisten die hun auto jaarlijks moeten laten keuren zijn daarvoor niet alleen de kosten van de keuring kwijt.

    Nee, ze moeten daar ook altijd een halve dag vrij voor nemen.

    Waarom is dat? Dat is omdat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) een steekproef moet kunnen doen of de APK-keuring correct is verlopen, dus of een auto terecht is goedgekeurd.

    Echter, die ambtenarenclub werkt niet op zaterdag.

    Daarom kost dit het werkende deel van onze bevolking allemaal een paar kostbare en zeldzame vrije uren.

    Misschien kan hieronder iemand een schatting maken om hoeveel manuren of dagen het jaarlijks gaat in Nederland. Over bezuinigen gesproken!

  • Mark van Abeelen

    Ten eerste vind ik dat de stelling dat iedereen altijd een halve dag vrij moet pakken voor de APK wel overdreven. Vanaf 8:30 kan er afgemeld worden en het keuringstation gaat, in ons geval,om 8:00 open. Het eerste half uur vindt de keuring plaats, om 8:30 wordt het voertuig afgemeld en men kan naar zijn werk. Zoveel tijd kost dat niet.

    Daarnaast heeft het volgens mij niets met bezuininging te maken. Het kost toch niemand geld om een klein deel van het vakantietegoed te gebruiken voor de APK? Het invoeren van een 6-daagse werkweek voor de RDW en keuringstations zou zelfs meer geld kosten. Omdat de APK een zeer arbeidsintensief produkt is zouden de loonkosten met 20% stijgen die doorberekend zouden moeten worden in de prijs voor de keuring. En daar zit ook niemand op te wachten.

    Maar goed, zo is er altijd wel iets te vinden om zich over op te winden.

    Mark

  • Johan

    Het moet niet gekker worden:

    s'zondags de winkels open.

    Nu nog de tandarts de huisarts het ziekenhuis.

    Kan alles door de week dicht!

    Gr. J.

  • meer.vrijheid

    Mark van Abeelen schreef:

    >

    > >

    > Daarnaast heeft het volgens mij niets met bezuininging te

    > maken. Het kost toch niemand geld om een klein deel van het

    > vakantietegoed te gebruiken voor de APK? Het invoeren van een

    > 6-daagse werkweek voor de RDW en keuringstations zou zelfs

    > meer geld kosten. Omdat de APK een zeer arbeidsintensief

    > produkt is zouden de loonkosten met 20% stijgen die

    > doorberekend zouden moeten worden in de prijs voor de

    > keuring. En daar zit ook niemand op te wachten.

    >

    Vakantietijd = geld. Zo eenvoudig ligt het. Ik heb 20 vakantiedagen per jaar. Bottomline is dat omdat de RDW NIET op zaterdag werkt de automobilist zijn keuringen door de week moet doen.

    Kwik Fit is toch gewoon op zaterdag open, AH toch ook? Waarom dan de RDW niet?

  • Mark van Abeelen

    Omdat het een (semi-)overheidsdienst is maar vooral omdat het veel geld kost zonder dat er extra inkomsten tegenover staan.

  • Johan

    Waarom werkt u niet op zaterdag en zondag zodat u door de week u voertuig kan laten keuren.

    U kan ook iemand anders het voertuig laten brengen.

    Gr. J.

  • Leo

    Een beetje kort door de bocht???

    Mag ik dan alleen op zat. en zondag werken en de rest van de week vrij?

    Maar evt zaterdag tot 1200 uur mag van mij hoor, maar dan ben ik natuurlijk de kleine zelfstandige die dit graag zou doen, maar nu het personeel nog vinden die dat voor de zelfde beloning wil komen doen?

    de gr.Leo

  • meer.vrijheid

    Johan schreef:

    >

    > Waarom werkt u niet op zaterdag en zondag zodat u door de

    > week u voertuig kan laten keuren.

    >

    > U kan ook iemand anders het voertuig laten brengen.

    >

    > Gr. J.

    Het gaat niet om mij, het gaat om vier miljoen (!) automobilisten die naar de pijpen van een ambtelijke dienst moeten dansen.

    Het principe is dat de overheid mij verplicht om een auto te laten keuren. Maar door de manier waarop deze keuring georganiseerd is, en ook dat is weer een keuze van de overheid, kan ik alleen door de week terecht.

    Kwik Fit en andere bedrijven die niet te lui zijn om op zaterdag voor hun klanten beschikbaar te zijn kunnen op die dag geen keuringen doen.

    En ja hoor, tot een paar jaar geleden (in een andere baan) werkte ik ook in het weekend. Ik zou geen bezwaar hebben tegen werken in het weekend. En gelukkig komen er ook steeds meer kappers, fysiotherapeuten, ja zelfs tandartsen die 's avonds kun klanten willen helpen. Maar dat is dan een vrijwillige keuze van deze dienstverleners.

    Hier gaat het erom dat alle Nederlandse automobilisten die hun auto moeten laten keuren die keuze NIET hebben.

  • Johan

    Tja in welk land is dit wel zo geregeld?

    Gr. J.

  • Mark van Abeelen

    Probeer maar eens op een zaterdag een paspoort aan te vragen, een rijbewijs te verlengen, een geboorteaangifte te doen etcetcetcetc. Wat zou het de burger kosten als alle overheidsinstelling voortaan 6 i.p.v. 5 dagen per week open zou zijn? Uiteindelijk zijn het de burgers die de salarissen van de ambtenaren betalen en als er daarvan 20% meer nodig zijn, reken maar uit wat de gevolgen voor de belastingbetaler zijn.