APK vraag m.b.t. remblok

  • Vli

    Vorige week is mijn auto weer voor een jaar goedgekeurd en heb vandaag een noodstop moeten maken en terwijl ik m'n rem intrapte remde m'n auto lichtjes en schoot vrijwel direct m'n pedaal door. Ik kon niet meer remmen. Wel met de handrem. Gelukkig is alles goedgegaan. Ik heb de ANWB gebeld en wat bleek "ijzer op ijzer''. Zodra ik de rem intrapte was er even druk en voordat je de druk op je rem terug krijgt zal je het rempedaal een aantal keer in moeten drukken. Maar bij een noodstop heb je dus een probleem.

    Hij kon niet geloven dat m'n auto een week geleden nog goedgekeurd was.

    Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak is geweest van dit bijna ongeluk en had het APK keuringsstation mij enige slijtage moeten melden?

  • ger

    ja. op de dikte van de voering bij schijfremmen moet gelet worden.

    als er minder dan 1mm voering op de remblokken zit is dit reden voor afkeur.

    als het remblok daar nog iets boven zit moet er een advies uitgebracht worden.

    dit moet vermeldt worden op het keuringsformulier als ac 5.

    dus het lijkt erop dat er niet naar gekeken is.

  • H. Schouten

    ger schreef:

    >

    > ja. op de dikte van de voering bij schijfremmen moet gelet worden.

    > als er minder dan 1mm voering op de remblokken zit is dit reden voor afkeur.

    > als het remblok daar nog iets boven zit moet er een advies uitgebracht worden.

    > dit moet vermeldt worden op het keuringsformulier als ac 5.

    Dus het lijkt erop dat er niet naar gekeken is.

    Wat een onzin Ger (bekend?)

    1 mm staat nergens vermeld in de eisen (zelf bedacht?)

    Code ac5

    Zichtbare mechanische delen van het remsysteem vertonen verregaande slijtage.

    7. De remtrommel of remschijf mag tijdens het remmen niet worden geraakt door delen die zijn bestemd als drager of bevestigingsmiddel van remvoering.

    Visuele controle terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

    Indien de remvoering zonder demontage niet zichtbaar te maken is, wordt de rem in werking gesteld, terwijl het wiel met de hand of met behulp van een wielspinner wordt rondgedraaid.

    Hierbij mogen geen schurende geluiden van metaal op metaal hoorbaar zijn.

    © RDW (opgemaakt door S.D. Weemeijer)

    Dit voorval is dus met de huidige keuringseisen mogelijk!

    Maar wat een vakman welke deze keuring heeft uitgevoerd.

  • Sisters

    Als een remschijf nieuw gemonteerd is en er na montage van die remschijf nog geen 2.000 km met deze remschijf zijn gereden, kan er toch geen sprake zijn van code ac5.

    De verregaande slijtage bestaat uit niet meer en niet minder dan roestvorming doordat de desbetreffende auto buiten in weer en wind staat.

  • Johan

    Gebruikersprofiel : DV

    E-mail: Verborgen

    Reacties: 1

    Registratiedatum: 18/02/2011 13:27

    Laatste activiteit: 02/03/2011 22:35

    DV;

    Wees blij dat iemand dit Prikbord leest, kan zeker nog wel eens van nut zijn in APK wereld.

    En niet iedereen zit er vanaf het begin op.

    Jij wel DV?

    Gr. J. / H. Schouten.

  • Mobiele APK Service Rotterdam

    Toch nog maar even een uitleg over de ac5.

    ac5 alhoewel remmen ontzettend belangrijk zijn voor de veiligheid is het heel moeilijk om hier een kort adviespunt voor te formuleren. Daarom is gekozen voor een algemene omschrijving die het hele remsysteem omvat voor zover dit door de keurmeester te controleren is zonder demontage. Hieronder vallen bijvoorbeeld dunne remvoeringen of -schijven maar ook gecorrodeerde remleidingen of vervormde remslangen. Uiteraard voor zover de beschadiging(en) niet zover is (zijn) dat tot afkeur moet worden overgegaan.

    © RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)

    Je moet het dus zien als een algemene opmerking.

    gr. Leo

  • Robert

    Dank je wel voor de informatie! Ook al is het een oude post, dit is het eerste bericht dat ik via google krijg met deze informatie. Nogmaals dank!!