wat is een remvertrager

  • jan

    Heeft iemand enig idee wat een remvertrager is? Ik heb een Chrysler Voyager uit 90 en die is vandaag afgekeurd op een paar dingen die ik zelf kan maken, maar nu zie ik op het lijstje dus ook remvertrager r.a. Maar wat bedoelen ze nu precies hiermee? Ik begrijp dat het remvertrager rechtsachter is, maar wat is nu eigenlijk een remvertrager? Ik meende dat die dingen alleen op bussen en treinen zaten. Weet iemand hoe dit nu zit, wat dat ding is en hoe ik het eventueel kan maken?

  • ronnie

    Ik denk dat er staat dat de remvertraging van de achteras niet goed is ,dus dat de achteras niet hard genoeg remt.

  • Karel

    Jan, bedoelen ze niet de ABS-werking van het wiel rechtsachter? of heeft die Voyager dat niet? Anders begrijp ik het woord remvertrager niet; als je remt vertraag je immers al. Dus zou het iets moeten zijn dat de remmende werking vertraagd. Dan kan ik alleen maar ABS verzinnen.

  • Toon Boekelman

    Misschien gaat het over een remdrukbegrenzer en heeft de de keurmeester de

    verkeerde term gebruikt?

  • Bart

    Waarschijnlijk wordt de remvertraging achter bedoelt en is rechts achter een stuk minder dan links achter.

    Mogelijke oorzaak kan zijn dat het kabeltje dat in de trommel loopt als onderdeel van het stelmechanisme om slijtage te compenseren is geboken of van het geleidertje is afgelopen. Dat stelt rechts niet meer bij en mis je daar remkracht.

    Ook een mogelijkheid is dat je remcilinder lekt en olie morst op je schoen.

    Tot slot kan nog het opstellertje onderin de trommel (busje met tandwieltje zeg maar) vast zit. Daardoor stel het dan niet op.

  • jan

    een rem vertrager zit aan de bodemplaat vast met een veer aan de achter as dat is als je gewicht achter in de wagen doet dat er meer remolie door stroomt zo dat hij achter harder remt

  • Ivo M.M.

    Nou ik denk het niet Jan,

    Waar jij het over hebt is geen remvertrager maar de remdrukverdeler.

    Remvertrager bestaat niet !!! En is ook zeker geen ander woord voor ABS of zo!!!

    Remvertraging wel !!! Naamlijk moet een personenwagen met een max.voertuig

    gewicht van niet meer dan 3500kg een remvertaging hebben van minimaal 5,2m/s

    bij een rempedaalkracht van max.500 NM en als ik mij niet vergis is dit verdeeld over de beiden assen als volgt dus

    vooras 70% en achteras 30% remvertraging bij ledig gewicht.

    Naarmate de gewicht toeneemt bijvoorbeeld door lading of persosnen gaat de achteras meer remmen bijvoorbeeld vooras 60% achteras 40%.

    Groet Ivo

    jan schreef:

    >

    > een rem vertrager zit aan de bodemplaat vast met een veer aan

    > de achter as dat is als je gewicht achter in de wagen doet

    > dat er meer remolie door stroomt zo dat hij achter harder remt

  • BIJDEHANTE HENKIE

    O JULLIE BEDOELEN ZEKER ,,EEN LAST AFHANKELIJKE REMDRUKVERDELER,,?Ivo M.M. schreef:

    >

    > Nou ik denk het niet Jan,

    >

    > Waar jij het over hebt is geen remvertrager maar de

    > remdrukverdeler.

    > Remvertrager bestaat niet !!! En is ook zeker geen ander

    > woord voor ABS of zo!!!

    > Remvertraging wel !!! Naamlijk moet een personenwagen met een

    > max.voertuig

    > gewicht van niet meer dan 3500kg een remvertaging hebben van

    > minimaal 5,2m/s

    > bij een rempedaalkracht van max.500 NM en als ik mij niet

    > vergis is dit verdeeld over de beiden assen als volgt dus

    > vooras 70% en achteras 30% remvertraging bij ledig gewicht.

    > Naarmate de gewicht toeneemt bijvoorbeeld door lading of

    > persosnen gaat de achteras meer remmen bijvoorbeeld vooras

    > 60% achteras 40%.

    >

    > Groet Ivo

    >

    >

    > jan schreef:

    > >

    > > een rem vertrager zit aan de bodemplaat vast met een veer aan

    > > de achter as dat is als je gewicht achter in de wagen doet

    > > dat er meer remolie door stroomt zo dat hij achter harder

    > remt

  • mien de zee meermin

    mijn had daar vroeger een anker voor {heb je daar niks an dan jan}?

  • Jarne uit België

    eigenlijk bestaat een remvertrager wel degelijk heren, het word enkel toegepast op bussen en dus is het niet zo bekent. Zo"n remvertrager of ‘retarder’ is gemonteerd op de aandrijfas en werkt volgens het principe van magnetische inductie. Het bestaat uit een aluminiumschijf die gemonteerd is tussen 2 spoelen. De bestuurder kan dan via een schakelaar stroom door deze spoelen sturen waardoor ze magnetisch worden. Door de beweging van die aluminium schijf in het magnetisch veld zullen er inductiestromen of wervelstromen ontstaan die de beweging van de schijf tegenwerken. De beweging van de schijf wordt hierdoor vertraagd en aangezien die schijf op de aandrijfas is gemonteerd zal de bus ook afnemen in snelheid.

    Deze toepassing dient vooral om de remmen en remschijven van bussen te besparen omdat deze erg gevoelig zijn voor slijtage. Aangezien er dus geen contact is tussen onderdelen in deze remvertrager is er geen of zeer weinig slijtage

    Hopelijk heb je nu een antwoord op je vraag Jan